ENGLAND: När jag inte är praktikant

Så hur är det att bo i England? Klimatmässigt är jag överförtjust i ena stunden och riktigt nedslagen i nästa. Jag älskar hösten; mörker, regn och kylan som tilltar om kvällarna, den krispiga och soliga känslan som vissa dagar bjuder på. I kombination med de ovanligt höga elkostnadspriser som verkar vara aktuella i England är klimatet dock inte det ultimata, lägg då till ett gammalt hus med lika gamla väggar och det slutar med att du fryser konstant trots lager och åter lager av kläder. En snabb promenad med en efterföljande varm dusch är räddningen för mig, så länge jag inte vill spendera dygnets vakna timmar under det varma täcket... Det var klimatet. Vad gäller transport använder jag mig av kollektivtrafiken och är en trogen First Bus-passagerare. Att pendla mellan mitt lilla bo och praktikplatsen har jag numer ingenting emot. Bussarna har visat sig vara mindre pålitliga men jag har å andra sidan aldrig blivit försenad. På fritiden satsar jag på social tid och att upptäcka nya platser, och ensamtid som jag använder genom att göra saker för mig själv. Jag är ett fan av tvådagarshelger som bidrar till att jag kan välja bådadera. Och jag är ett fan av att det finns många trevliga ställen att besöka, i och i nära anslutning till Bristol. Angående mat så upplever jag samma problem som jag hade i USA - att onyttig mat är billigare än nyttig och att vissa av de produkter jag gärna använder till min frukost i Sverige inte finns här. På den positiva sidan ingår att Fairtrade-märkta varor är en vanlig syn och att vegetariska alternativ, såsom quorn i olika konstellationer, är billiga. Hittills har jag trivts med mitt liv här men känt att jag saknat ett större mått av ensamtid och något extra i vardagen, såsom gymmedlemskap. Där har jag receptet för att öka trivselfaktorn i fortsättningen. Jag återkommer med resultatet.
 
 
 
(BILDEN: Bristol, England)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0