Boundaries don´t keep other people out, they fence you in

Under förra sommaren fanns det inga gränser, eller, rättare sagt, på lägret fanns det inga gränser. Gränser av det slaget existerar ju egentligen aldrig som jag ser det, men där och då såg man inga gränser. Det spelade ingen roll vilken sexuell läggning du hade, om du kunde gå eller om du tog dig fram med stöd av något hjälpmedel. Där och då var alla bara människor. Det som spelade roll var hur man var som person, vad som fanns på insidan. Och alla var någon.

Förra sommaren innebar en mängd olika upplevelser och den bästa av dem var kanske just friheten som jag precis beskrivit. Det är så jag ser på sammanhang där man väljer att inte se några gränser - de innebär frihet. Frihet för alla och envar, även för de individer som i andra sammanhang inte uppfattas som annorlunda och avvikande. Frihet, tänk om vi tillät det gälla överallt? Eller snarare; hur kan vi inte tillåta att frihet gäller överallt?

Jag reflekterar kring det här medan jag ser filmen Milk. Herr Harvey Milk verkar onekligen ha varit av den sorten som kan inspirera och motivera andra till förändring. I filmen visas en debatt som handlar om huruvida homosexuella lärare enligt ett förslag ska avskedas eller inte (p.g.a. just det, deras sexualitet), och denna debatt speglar resonemang som faktiskt, till viss del, lever kvar idag;

- Gay people don´t have any children of their own and if they don´t recruit our children, they all just die away. And that´s why they are interested in becoming teachers, they wanna encourage our children to join them.

Det hävdar Senator Briggs som fört fram förslaget som benämns som "Proposition 6". Harvey´s respons blir följande:

- How do you teach homosexuality? Like French?
I was born of heterosexual parents, taught by heterosexual teachers, inferesed in a heterosexual society, so why then did I become homosexual?

Harvey´s motståndares uttalande visar på att han tycker att homosexualitet inte är något naturligt, och just det argumentet finner jag intressant. Visst, jag kan tycka att homosexualitet inte är något naturligt för mig, d.v.s. att jag inte känner en dragning till personer av samma kön, men vem är jag att avgöra om det är naturligt eller inte för andra?






Intressant

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0