Minirecensioner

Amazing Grace av Danielle Steel får mig, i likhet med andra DS-böcker, att stundom tycka att det bli alltför "cheesy". Så där så att jag nästan ryser till. Trots det levererar DS, precis som vanligt, precis det jag då och då alltför väl behöver - en verklighetsflykt. Och en enkel sådan. Andra läser SciFi och Fantasy, jag flyr in i en romantiserad, traditionell värld. Amazing Grace handlar om ett flertal livsöden men huvudsakligen om Maggie´s, Melanie´s och Sarah´s.  De tre personerna lever helt olika liv men deras vägar korsas av en slump i samband med en naturkatastrof. Jag rycks med i historien, som så ofta när jag umgås med DS, och ännu mer än vanligt när jag läser denna bok. Inte för att den är varken bättre eller sämre än andra böcker av henne men för att den berör ämnen som intresserar mig personligen, däribland socialt arbete.

Mr Tourette och jag
av Pelle Sandstrak ger mig ett perspektiv på ett fenomen som jag sällan får. Individens perspektiv, den som lever med fenomenet vilket i detta fall är funktionsnedsättningen Tourettes syndrom. Författaren bjuder verkligen in läsaren i fenomenets värld och det blir så verkligt att jag, sida efter sida, tar del av personens lidande. Mr Tourette och jag är verklighet. Ren och sann verklighet som visas upp genom en intressant berättelse.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0