Sju saker jag lärt mig genom att resa:

  1. Det löser sig. Alltid. Oavsett vilket eller vilka hinder du stöter på så går situationen att lösa på ett eller annat sätt. Jag har hamnat i situationer av både den ena och den andra typen (...) och jag har inte bara överlevt, jag har klarat mig mer än väl.
  2. Lonely Planet´s guideböcker är fenomenala. Gediget innehåll och information som går att använda direkt. Allt du behöver (förutom ett par ombyten, en mobiltelefon, några slantar och en MP3-spelare, d.v.s.) på dina rundresor.
  3. Det som ger mest är spontaniteten. Oväntade möten, nya bekantskaper. Våga, och vinn.
  4. Att resa ensam är min melodi. Mer behöver inte sägas. Jag har gjort det förr och jag kommer att göra det igen. Helt enkelt för att det är oslagbart.
  5. Sömnlösheten slåss med adrenalinkickarna. Sedan kommer du att vara fysiskt och psykiskt utmattad så till den grad att du ramlar i säng för att somna på mindre än en minut efter hemkomsten. Ensamheten, tystnaden och bekvämligheten kommer att framstå som paradiset på jorden.
  6. Att fråga personer i omgivningen is key. Vem skulle veta mer än den som bott i utkanten av stan de senaste 18 åren, eller den som återkommer år efter år för semester?
  7. Iakttagelser ger ett särskilt öga för detaljer. Jag lägger märke till saker numer - namnet på en gata, färgen på en byggnad, antalet, ordningen... Omgivningen, helt enkelt. Sedan sparar jag informationen i en användbar minnesbank.

 

Trackback
RSS 2.0