ENGLAND: Learning by doing

Saker jag lärt mig under den tid jag befunnit mig i Bristol:
  • Det är verkligen vänstertrafik som gäller i detta land. Det visste jag ju innan jag åkte hit men vetskapen togs till en helt annan dimension när jag väl skulle ge mig ut på stadens gator. Att komma ihåg att kliva på bussen på motsatta sidan jämfört med vad jag är van vid, och att "se mig för" åt andra hållet innan jag korsar en gata, har hittills krävt ett antal mentala påminnelser. 
  • "At all" verkar vara ett utfyllnadstillägg på samma vis som "liksom" är för många i Sverige. "Are you going to have a car here at all?", "Will you be working full time at all?", o.s.v. At all, at all, at all. Även i sammanhang där det inte riktigt passar in.
  • Det snöar i stort sett inte i Bristol. Det. Är. Inte. Snöigt. Här. Under. Vintern. Ursäkta mig men... Wooohooo!
  • Med klockan "half ten", som exempel, menas klockan halv elva
  • Utbudet av vegetarisk mat på restaurangerna här är okej. Jag hade, av någon anledning, förväntat mig ett betydligt mer torftigt sådant. 
  • Många som pratar brittisk engelska pratar fort. Väldigt fort. Flygvärdinnan som informerade resenärerna om olika saker under flygningen mellan Dublin och Bristol pratade t.o.m. extremt fort. Exakt vilka saker hon informerade om är dock oklart, jag snappade nämligen upp ungefär två ord av 1002 (...).
  • Det du köper, det kostar vad det ska kosta. Under min första dag här måste hjärnan ha sammankopplat den engelskspråkiga miljön med att betala ett högre belopp än vad prislappen säger. Bara för att jag är van vid att det fungerat på det viset under mina USA-vistelser (p.g.a. skattetillägg). Därför har jag kommit på mig själv med att bli förvånad när butikspersonalen sagt den slutgiltiga summan högt när jag varit redo att betala
Jag ser fram emot att lära mig fler matnyttiga saker. Bristol, I´m here to stay!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0